BAB 6 : KEMEROSOTAN MELAKA

By Cikgu Azid
BAB 6    :  KEMEROSOTAN MELAKA
(1)         Faktor kemerosotan Melaka
a)            Kelemahan dan kepemimpinan

1.            Selepas kematian Bendahara Tun Perak, diganti oleh Bendahara Tun Mutahir.

2.            Tun Mutahir bersikap pilih kasih

3.            Timbul perasaan iri hati pembesar lain terhadap Bendahara Tun Mutahir.

4.            Tun Mutahir difitnah cuba mengatasi kekayaan sultan Melaka.

5.            Sultan Mahmud Shah  jatuhkan hukum bunuh terhadap Tun Mutahir dan ahli keluarganya tanpa usul periksa.

6.            Selepas sultan menyedari kesilapannya, beginda serahkan pemerintahan negeri kepada puteranya Raja Ahmad sebagai sultan Melaka.

7.            Sultan Ahmad Shah pemerintah lemah dan tidak cekap.

8.            Bendahara Tun Perpatih Putih  yang gantikan Tun  Mutahir – uzur/sakit

9.            Pentadbiran lemah kerana :

i.              Tiada pemimpin berwibawa

ii.             Berlaku rasuah

iii.            Fitnah  berleluasa.

10.          Sistem cukai sedia ada tidak diamalkan, – kadar cukai yang tinggi dikenakan.

11.          Kesannya pedagang memilih pelabuhan lain seperti Acheh, Bantam, Patani dan Brunei.

b)            Masalah perpaduan

1.            Perlantikan Tun Mutahir sebagai bendahara Melaka menimbulkan semula persaingan orang Melayu dengan orang India Muslim.

2.            Persaingan berlaku kerana amalan pilih kasih dalam pentadbiran.

3.            Perebutan pengaruh wujud antara Laksamana Khoja Hassan dengan Tun Mutahir (keturunan India Muslim).

4.            Raja Mendeliar memfitnah Tun Mutahir yang dikatakan cuba mengatasi kekayaan sultan.

5.            Akibatnya sultan membunuh Tun Mutahir dan keluarganya tanpa usul periksa.

6.            Rakyat Melaka berpecah belah,

7.            Perdagangan Melaka merosot.

8.            Keutuhan kerajaan terjejas.

c)            Kelemahan askar Melaka

1.            Askar Melaka menggunakan senjata tradisional seperti :

i.              keris, tombak

ii.             panah

iii.            perisai

iv.           sumpit beracun.

2.            Askar Melaka mempunyai senjata seperti senapang dan meriam.

3.            Senjata Portugis lebih baik, contohnya meriam Portugis boleh menembak dari jarak yang lebih jauh lagi.

4.            Angkatan perang Melaka didapati tidak mempunyai struktur yang lengkap

5.            Angkatan perang Portugis dipimpin oleh Alfonso de Albuquerque yang dilantik oleh Raja Portugal untuk mengetuai serangan.

6.            Askar Portugis lebih terlatih dan mendapat sokongan dari pangkalan tentera mereka di Goa, India.

7.            Askar upahan Melaka dari Jawa melarikan diri ketika Portugis menyerang Melaka

(2)          Kedatangan Portugis
a)            Sebab kedatangan.

1.            Sebab Portugis ke Timur ialah Gospel (agama), Gold (ekonomi) dan Glory (politik).

2.            Putera Henry mendorong pelayar dan orang Portugis belayar ke Timur.

3.            Portugis menemui jalan laut ke Timur.

4.            Bartholomew Diaz berjaya sampai ke Tanjung Harapan di selatan Afrika.

5.            Vasco da Gama  sampai di India

6.            Lopez de Squeira  tiba di Melaka.

7.            Portugis ingin meneruskan Perang Salib.

8.            Menghancurkan kerajaan Islam di Timur termasuk Melaka yang menjadi pusat perkembangan dan penyebaran Islam.

9.            Ingin menyebarkan gama Kristian di Timur

10.          Ingin menguasai perdagangan rempah yang dikuasai oleh pedagang Islam.

11.          Pedagang Islam yang mendapat bekalan rempah daripada pelabuhan Melaka menjual dengan harga yang tinggi di Eropah.

12.          Pada pandangan Portugis, jika menguasai Selat Melaka mereka akan mendapat keuntungan yang lumayan.

13.          Rempah ratus diperlukan di Eropah untuk :

i.              mengawet makanan

ii.             menyedapkan makanan seperti daging

iii.            memanaskan badan.

b)            Portugis menguasai Melaka.

1.            Lopez de Sequeira dan angkatannya dihantar oleh Raja Portugal ke Melaka untuk memulakan hubungan

2.            Kedatangan mereka mulanya disambut baik oleh Sultan Mahmud Shah.

3.            Dibenarkan berniaga di Melaka dan dijamin keselamatan mereka oleh sultan Melaka.

4.            Pedagang Islam dari Jawa dan Gujerat mendapat maklumat bahawa kedatangan Portugis untuk menguasai perdagangan dan menentang   Islam.

5.            Perkara ini disampaikan kepada Bendahara Tun Mutahir.

6.            Tun Mutahir menasihatkan sultan agar menangkap orang Portugis termasuk pegawai kanan mereka Ruy de Araujo.

7.            Beberapa orang Portugis yang ditangkap  mati dibunuh.

8.            Lopez de Sequeira dan beberapa pengikutnya berjaya lari ke Goa.

9.            Raja Portugal hantar angkatan laut pimpinan Alfonso de Albuquerque untuk menyerang Melaka.

10.          Alfonso menuntut

i.              pembebasan tawanan Portugal

ii.             menuntut ganti rugi

iii.            meminta  mendirikan kubu di Melaka.

11.          Sultan Mahmud menolak tuntutan Alfonso

12           Alfonso bertindak menyerang Melaka.

13.          Serangan pertama Alfonso – jambatan Sungai Melaka dikuasai.

14.          Kejayaan Alfonso kerana Si Kitol memberi maklumat tentang kekuatan pertahanan Melaka kepada Portugis.

15.          Melaka yang diketuai oleh Sultan Ahmad Shah melancarkan serangan balas sehingga askar Portugis terpaksa berundur.

16.          Semangat perjuangan askar Melaka membara apabila  mendengar kisah Hikayat Muhammad Ali Hanafiah.

17.          Dalam serangan kedua – Alfonso berjaya menguasai Melaka.

18.          Sultan Ahmad Shah, Sultan Mahmud Shah bersama keluarga, pembesar dan rakyat berundur ke Muar.

19           Kemudiannya berundur ke Pahang

20.          Seterusnya ke Bentan.

21.          Di Bentan, Sultan Mahmud Shah mendirikan sebuah kerajaan baru selepas kemangkatan  anaknya Sultan Ahmad Shah.

(3)  Rumusan

1.            Usaha mempertahankan kedaulatan bangsa ditunjukkan oleh Sultan Mahmud Shah, Sultan Ahmad Shah serta rakyat Melaka harus disanjung.

2.            Kita harus mengambil iktibar daripada kejatuhan Melaka di tangan Portugis supaya peristiwa pahit tidak akan berulang lagi.

  1. ASHWINIE says:

    nota yang memang padat.tq cikgu azid

  2. fahzam says:

    Nak tanya kenapa sultan dan lain² pergi ke pahang yer?

  3. Ng Ze Pin says:

    Esey bagi iktibar kemerosotan kerajaan Melaka?

  4. abby says:

    This blog is beautiful……

  5. abby says:

    This notes is very useful for me

    THANK YOU ^_^

  6. What do you mean , when you nod your head yes but you wanna say no,

  7. What do you mean , when you nod your head yes but you wanna say no, what do you mean?

  8. AM says:

    thanks you so much for this info.. hope you can share more :))))

  9. Chua Chu Kang says:

    this thing very good i can do revision i hope this can improve got some pratice and some note so we can learn more.

  10. chin jia ying says:

    ok lah……..

  11. Meia and Giris says:

    Thank you for the notes

  12. Naoya Homura says:

    I like the notes. It is very useful

  13. Kamon Godai says:

    very well!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. Kakeru Ryugyasaki says:

    Wow!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  15. Kagero Ogami says:

    Great
    I like it
    That’s good

  16. Subaru Shirogane says:

    well…………….GOOD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. aqmal khaizuri says:

    melaka bukan kalah sebab senjata mereka atau askar mereka,mereka kalah sebab ada orang yang naik atas kapal alfonso dan memberitahu kelemahan kota melaka,kedudukan meriam melaka, bilangan askar melaka dan banyak lagi.Mustahil empayar yang teragung itu boleh kalah dengan mudah.kebanyakan kapal yang menyerang melaka bukan milik alfonso tetapi milik melayu.Orang yang memberitahu tentang melaka itu ialah pedagang asing yang datang ke melaka dan orang melayu sendiri.

  18. swetha says:

    how to do soalan kbat in this bab &kertas 3

  19. Yuvenath says:

    Terbaik laq nota ini…senang utk faham

  20. LUWASINY A/P BALACHANDRAN says:

    I WANNA CHANGE MY PROFILE PICTURE THERE…
    it,s great notes
    these notes are good if we read it we will remember it without read in 40times…

  21. LUWASINY A/P BALACHANDRAN says:

    it’s too short…

  22. gigg1519 says:

    walaupun ringkas,tapi padat
    kepada kawan2 yg laen
    gunela buku teks kalo ingat nih ringkas sangat

  23. sweety says:

    x de yg lg ringkas ke … hehehehe 🙂

  24. Wizard says:

    Tolong,saya kena buat satu nota tentang nih.Tapi tak ada idea lansung….camna?

  25. Dogg says:

    Its okay but make it more interesting
    Its a little bit too much information and people get sleepy lookin at it

  26. Natalie says:

    Thxxx
    Is very good~????

  27. Natalie says:

    Thxxx
    Is very good~????

  28. keertana naidu says:

    well done cg

  29. makin senanglah i nk bwat kerje

  30. anissya aqilah says:

    thanks for this information

  31. Joanne Ooi says:

    I can read it easily……
    thx yr note^_^

  32. Yugah says:

    Tq for the tips !

  33. Prof Z says:

    Thank you sir….now, i can learn about history in your web site…. i will display your name in my class in United Kingdom…. thank you sir

  34. Heeland Girl says:

    Alamak,,kacaulah yg kat sebelah kanan ni..Ttg sign up with Clozette & Rewarded..Huhu..
    Leceh betw..Saya nk buat note p0n x dpt!! Arghhhh!!

  35. aisya azz says:

    noTa ni x lengkp tau ak??…

  36. sarvineshaa says:

    TQ for the notes its us full to me in my exam.tq so much

  37. abu says:

    sya bngang bodoh bahalol babma aqil azazan

  38. abu says:

    saya handal x

  39. Aishwareya Pooja says:

    Thanks so much

  40. this note is very helful me to do sejarah nota.thanks !

  41. ain says:

    terbaikkkkkkkkkkk………………………………………..

  42. KarateGirl says:

    Lil Info lol,not enough!~~

  43. Joey says:

    Apa yang terjadi pada Melaka masa tahun 1509? Too lil notes!

  44. akid says:

    hye

  45. shiva sangari says:

    tq…tapi saya kena buat kerja kumpulan yang ini sangat ringkas…. tak ada apa…saje..
    saya nak tahu tentang faktor luaran dan dalaman sekarang…tolong help saya…..tolong
    terima kasih

  46. MALAYSIA@ ELF says:

    XDe tarikh nape?

  47. aini says:

    kenapa orang laut tidak membantu melaka semasa portugis menyerang melaka pada tahun 1511??

  48. Kiky says:

    Kes fitnah Tun Mutahir pada zaman kemorosotan ni kan ? :’O

  49. deedee says:

    Nota yg disediakan cukup berkesan. Apa2 pun buku teks tetap perlu dirujuk. Nota ini hanya sekadar bantuan sampingan. thanks a lot cikgu.

  50. eyeda wahidah says:

    jUST 1 THAt I want to saY,
    I HATE SEJARAH!

  51. eyeda wahidah says:

    bOORRING……..

  52. Luqman says:

    Nota yang menarik saya kira. Terima kasih.

  53. najmuddin says:

    memang berguna info ini

  54. arivind rao says:

    ~Thank you for ur infrormation sir,it so little bt I easily can get the information which I need…This helpful for my assignment..:)):~

  55. kasmin says:

    ok la.. aqu nx cau

  56. andry@elly says:

    hi awk ape khabar

  57. kasmin says:

    bergaye jer..man@elliyya

  58. herry eyka says:

    apew pak-pak dgn aq….

  59. kasmin says:

    hhhmmmm………………………………………………..

  60. kasmin says:

    x best p0n n0ta nie…

  61. eyka herry says:

    best ke nota ni… 🙂

  62. mirul says:

    xde nota yg lain ke

  63. Dhivya says:

    It will be more helpful if there is more iktibar of peristiwa kejaatuhan melaka

  64. mutia says:

    best la nota ni …agak ringkas

  65. eifa says:

    pnjg lg tade ke ? 🙂

  66. McSatesh says:

    TQ sir for this mind map. This is very helpful.

  67. jan says:

    terbaik !!!

  68. Subhashini says:

    thanks 4 your summarized notes…really very helpful…:)….i can understand very well…better than text book…

  69. siti khadijah says:

    soalan soalan tiade ke ??

  70. Thivagar murugan says:

    i want 2 say a lot of thanks 4 give like tz short and brief notes..i hope i will get good marks i all subjects..thank you so much……

  71. shady says:

    PADA TAHUN 1509,APA YG BERLAKU PADA MASA ITU?

  72. shady says:

    Pada tahun 1509,apa yg berlaku?

  73. benedict choong Qi kang says:

    Too little info

>