BAB 9: MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA

By Cikgu Azid
BAB 9: MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA
Dasar-Dasar Luar Malaysia
Perkembangan Dasar Luar Malaysia

Tahap Pertama: Tunku Abdul Rahman ( 1957 – 1970 )

• Dasar pro-Barat yang antikomunis

• Dasar berbaik-baik dengan negara jiran dan Komanwel

• Ia dilaksanakan disebabkan faktor politik,ekonomi dan sosial.

• Faktor politik merujuk kepada ancaman komunis.

• Malaysia mendapatkan bantuan pertahanan daripada negara-negara Komanwel.

• Malaysia menandatangani Perjanjian Pertahanan Inggeris-Tanah Melayu (AMDA) 1956.

• Dasar berbaik dengan negara jiran disebabkan timbul krisis selepas Malaysia mencapai kemerdekaan seperti konfrontasi dengan Indonesia,terputusnya hubungan dengan Filipina (1963-1965) dan keluarnya Singapura daripada Malaysia.

• Malaysia menandatangani beberapa perjanjian dan menubuhkan ASA 1961 dan Maphilindo pada 1962 serta ASEAN pada 1967.

• Faktor ekonomi pula memperlihatkan pergantungan Malaysia kepada Britain.

• kerana Malaysia anggota blok sterling,mengharapkan permintaan negara Barat

• terhadap hasil timah dan getah dan pelabur Britain masih menguasai peratus yang besar dalam ekonomi Malaysia.

• Bagi mengurangkan kebergantungan ini,Malaysia yang mengamalkan pasaran bebas

• Mula membina rangkaian perdagangan dengan negara-negara lain seperti Jepun.

Tahap Kedua: Tunku Abdul Razak (1972 -1976) & Tun Hussein ( 1976 – 1981 )

• Mengamalkan dasar berkecuali dan berbaik-baik dengan semua negara.

• Perubahan ini disebabkan kurangnya peranan AMDA dan kurangnya pengaruh Britain di timur

• Ia juga kerana pergolakan yang berlaku di Vietnam.

• Mengisytiharkan ZOPFAN

• Menjalin hubungan diplomatik dengan negara berfahaman komunis seperti China.

• Menjalin hubungan diplomatik dengan Vietnam pada 1976.

Dato Seri Dr.Mahathir Mohamad ( 1981 – 2003)

• Dasar tahap ini mengekalkan dasar tahap kedua tetapi memberi penekanan kepentingan ekonomi.

• Malaysia menjalin hubungan yang lebih erat dengan negara ASEAN,seperti menyelesaikan krisis Vietnam dan Kampuchea.

• Memperkenalkan Dasar Pandang ke Timur pada 1982 dengan menggunakan Jepun dan Korea Selatan sebagai model pembangunan.

• Malaysia mempertingkatkan hubungan dua hala dengan negara lain menerusi

• lawatan yang dilakukan oleh Perdana Menteri,Dato Seri Dr Mahathir ke negara Afrika,Amerika Selatan Caribbean dan Pasifik Selatan.

• Melalui siri lawatan ini,Malaysia menandatangani perjanjian perdagangan dua hala.

• Malaysia menjalin hubungan dengan negara Dunia Ketiga.

Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa

Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM);

• Dalam Sidang Kemuncak Ke-7 di New Delhi, Malaysia membuat usul isu Palestin, kerjasama ekonomi dan isu Antartika (1 contoh sahaja)

• Dalam Sidang Kemuncak Ke-8 di Harare, Malaysia mengemukakan cadangan menghapuskan dasar apartied

• Dalam Sidang Kemuncak di Belgrade, Malaysia dipilih sebagai Naib Presiden

• Malaysia menjadi ahli Kumpulan 16

• Malaysia menjadi tuan rumah Persidangan ke-13 tahun 2003 yang membincangkan isu Palestin, isu Iraq dan usaha menghidupkan kembali peranan NAM (1 contoh sahaja).

• Deklarasi Kuala Lumpur menekankan usaha menghidupkan kembali NAM dan penyataan bersama telah dikeluarkan tentang kedudukan Palestin dan serangan Amerika Syarikat terhadap Iraq.

Negara-Negara Selatan;

• Suruhanjaya Selatan-Selatan(3S) merupakan idea Dr. Mahathir Mohamad semasa Sidang Kemuncak NAM di Zimbabwe.Dikenali juga negara Dunia Ketiga

• Strateginya adalah dengan menubuhkan Kumpulan 15 (G15) pada tahun 1989.

• Sidang Kemuncak G15 pertama di Kuala Lumpur pada tahun 1990

• Projek 3S iaitu kerjasama dalam bidang sains dan teknologi, penubuhan Pusat Pertukaran Data Pelaburan Perdagangan dan Teknologi Selatan di Kuala Lumpur.

• Malaysia terlibat dalam projek lain seperti penubuhan Sistem Keistimewaan Perdagangan Global dan penubuhan kemudahan kredit dan mekanisme kewangan pembiayaan perdagangan.

Pertubuhan Persidangan Islam (OIC);

• Tunku Abdul Rahman menjadi Setiausaha Agung yang pertama

• Malaysia menjadi perantara dalam menyelesaikan peperangan Iran-Iraq.

• Terlibat dalam bantuan pasukan perubatan ke Lubnan, Bosnia dan Afghanistan

• Memberi bantuan kewangan kepada negara Islam kurang maju seperti Sudan, Nigeria dan Chad.

• Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Malaysia menyediakan peluang pendidikan

• Malaysia mengesyorkan penggunaan dinar emas

• Memperjuangkan hak dan kebajikan negara-negara Islam

• Menyelesaikan isu Palestin

• Menjadi tuan rumah Persidangan Luar Biasa Menteri Luar OIC berkenaan takrif keganasan global pada tahun 2002.

• Menjadi tuan rumah Persidangan OIC 1974 dan 2003.

  1. Salim says:

    Mmg terbaek la…

  2. kamal says:

    two thumbs up!

  3. Cikgu Azid says:

    hahaha..thankz..;p

  4. 9.2.1- Dasar2 Luar Malaysia ..
    asas2 penggubalan dasar luar malaysia ..
    penerangan jelas tntg faktor2 nya .. help me ?

  5. eyna says:

    lost confident :’( camna nk hafal semua ni dgn mudah ?

  6. permanent says:

    wow such a good thing in ssssssssssssssssssssss…………………………………??????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  7. Sejarah-LameRz says:

    Minta maaf cikgu azid saye ada masalah tuk tanya.
    Err cikgu saya nak tanya tentang manakah Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa yang lain seperti Komanwel dan PBB?

  8. bunga says:

    x de ke nota perang dunia
    nota bab 9 nie macam tak lengkap je…..

  9. suha_misz a says:

    mcm mana nak hafal dgn mudah???

  10. fish says:

    slmt sejahtera,cikgu blh bagi nota tentang malaysia dengan isu palestin dalam OIC tak?

  11. juan ganu.. says:

    perang dunia xder….
    xjd2…

  12. ayyuni shafuraa says:

    bgus la blog nie,byk bgi info tntg sej at sye memndang an sy nk exm,thank cikgu~
    doakan kjayaan sy!

  13. anba says:

    cikgu minx halal sume yg saya ambik…..
    time kasih bnyk2 cikgu azid!

  14. anba says:

    doakn sye A+ sejarah…….

  15. Lang ngindang Nabur Menua says:

    terima kasih ckgu…Memang terbaik lah..kalau boleh ckgu,jangan pakai singkatan..thank you!!

  16. JocyJenet says:

    banyak sangat advertisement kat dua-dua belah blog ni, jadi susah pulak nak baca.

  17. abc123 says:

    mohon kongsi nota…cikgu azid…saya memang suka sejarah!

  18. LOVEY says:

    nota lebih terperinci sikit boleh tak ,cth:terangkan sikit kumpulan G15,teknologi selatan dll

  19. LOVEY says:

    cikgu terbaik ,, trima kasih ,,doakan saya 11A+

  20. yaya says:

    pasal komanwel takde ye cikgu ?

  21. Farahwaheeda says:

    Nota bab 9 ni kurang lengkap lh Cikgu Azid :/

  22. Gugerl says:

    aiehhhh . kenak note tok sik lengkap ?? sik best eyhhh
    gney mok faham kata kunci nyaaaa

  23. Asha says:

    Salam, cikgu nota nie tak lengkap.

  24. yugeshini silviana says:

    cikgu macam mana nak hafal semua ni???

  25. Sya says:

    help me to study sejarah….cm ne nax hafal sej ney dgn mudah ye ckgu?? sej sye lemah sgt2….

  26. azma husaini says:

    salam..ckgu,,doakan kami student form 5 dlm subjek sej yer……nervous sgt dah nie smpai xdpt nk tdow..

  27. nana says:

    thanks a lot…halalkan smua ilmu kami…:)

  28. islam2u says:

    Assalamualaikum, website ini memang banyak membantu para pelajar termasuk diri saya sendiri. Alhamdulillah dapat keputusan yang baik.. Terima kasih cikgu, :)

    Mari Membina Akhlak Berasaskan Akidah Hari Pembalasan

    http://mykompas.mywapblog.com

  29. HonEyMonEy says:

    its not complete ang NG for the students to take this as their note .

  30. zaini says:

    hem…sekrg ni Malaysia seslesaikan masalah palestin ke??mcm x nmpk je??? barngan israel pn blh masok dlm malaysia?? najib sumbangkn apa ah untuk OIC?? x nmpk dia backup palestin pon mcm mahatir???mana gemilangny Malaysia dlm dunia islam sekrg???apa punca perhimpunan yg x berlaku pon pd zamn pemrintah sblm ni??? berpa bnyk kerjaan membnteras gejala sosial d klangn remaja di kawasan banda2 maju??? adakah melayu sudah buta dgn duit??? mana yg menampakan negara islam d Malaysia ni??? ada sesiapa blh jawab>??

  31. TiongLow says:

    Cikgu ,bolehkah saya minta soalan dan jawapan ramalan sejarah kertas 3 yang bertajuk Peranan dan Sumbangan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa ? Terima kasih atas bantuan !

  32. darshini says:

    Cikgu, bolehkah saya minta nota rinkas untuk sejarah kertas 3 yang bertajuk Peranan dan Sumbangan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa ?

  33. shasha says:

    saye ingin nota ringkas sejarah..

  34. visha says:

    Wow Thank You So Much!

  35. shammin says:

    harap saya dapat score A dalam SPM nanti…amin..

  36. quzami says:

    salam cikgu..mohon copy utk share kepada pelajar nota2 ni..tq

  37. Edwena Olivia says:

    Cikgu bleh tlg bg nota sejarah tingkatan 5 bab 9 seringkas yg bleh tak ? sya punya trial exam spm sabtu nie lh .. Thanks cikgu :)

  38. NadhirahhYusof says:

    Assalamualaikum, boleh tak buat nota sejarah dengan menggunakan video@youtube? hehe mungkin akan lebih senang memahami :)

  39. Riezman Ariff says:

    Thank you, Doakan Saya dapat A+ sejarah ya!! saya memang minat sejarah..Cikgu boleh bagi nota sejarah ting 4 dan 5 yang ringkas x? sebb mudah difahami.

  40. Nathalie says:

    Terima kasih cg. Nota dari Bab 1 – 9 sangat membantu pelajar membuat ulang kaji. Saya telah copy semua nota t5 yang disediakan oleh cg. Thanks again.

  41. Meagan.C says:

    Thanks for all the sejarah nota :) Don’t have to stress out on reading reference book . Easy & well sum up . Well done cikgu ;)

>